5 voordelen van een huisstijl laten ontwerpen
Wij krijgen veel aanvragen voor het ontwerpen van een logo. Dat doen wij graag, maar alleen een logo is niet genoeg. In dit blog beschrijven we 5 voordelen van een huisstijl laten ontwerpen.
Een huisstijl is de visuele identiteit van jouw merk. Het omvat de naam, het logo, kleurgebruik, typografie (lettertype), vormentaal en de fotografie.
1. Een huisstijl ontwerp zorgt voor een eenheid
Wat ziet een klant allemaal? Signing op of in een bedrijfspand, website, visitekaartje of emailhandtekening? Zomaar een greep van middelen waarin een huisstijl terugkomt. Een aantrekkelijke huisstijl laten ontwerpen die een eenheid vormt, zal verkozen worden boven een los logo dat niet past bij een niet vormgegeven website.
2. Het vergroot de betrouwbaarheid
Natuurlijk bestaan er uitzonderingen, maar over het algemeen ga je niet in een balletpakje naar een vergadering. Waarom gebruik je dan wel een PowerPoint presentatie in de kleur blauw met gele lijnen, een groen visitekaartje met een ovaal erop wanneer je logo een oranje cirkel bevat?
We hadden het bij punt 1 over de eenheid die een huisstijl ontwerp uitstraalt, dit draagt ook bij aan de geloofwaardigheid van je merk. Is alles in dezelfde stijl vormgegeven, dan neem je het serieus.
3. Draagt bij aan de herkenbaarheid
Mensen zien direct wie je bent en het belangrijkste: onthouden je beter. Een huisstijl laten ontwerpen vergroot dus de herkenbaarheid van je merk en de klant zal door die positieve herkenning bij jou terugkomen.
4. Professionaliteit
Je laat zien dat je het meent en dat je goed bent in je vak. Ben je niet serieus? Dan besteed je ook geen aandacht aan de huisstijl. Neem dat balletpakje en vergadering weer als voorbeeld: men neemt je minder serieus, het levert je dus minder op. Waarschijnlijk verlies je hier alleen maar op. Vergelijk dit met een huisstijl ontwerp: Je ziet er professioneel uit, dus de klant komt naar jou toe!
5. Het huisstijl ontwerp spreekt jouw klant aan
Een huisstijl laten ontwerpen door een grafisch ontwerper zorgt er ook nog eens voor dat er goed gekeken wordt naar de doelgroep (wie wil je aanspreken), het doel van je merk en de USPs. Behalve de voorgaande punten wil de klant een huisstijl zien dat hem of haar aanspreekt.
Lees de blog ‘Een huisstijl laten ontwerpen in 5 stappen’ om zelf direct aan de slag te gaan met een huisstijl ontwerp.
Het belangrijkste van een huisstijl laten ontwerpen
Als de huisstijl een eenheid vormt en een geloofwaardige, herkenbare en professionele uitstraling heeft, dan kiest de klant sneller voor jouw product of dienst. Dit zorgt dus voor meer omzet.