Een website laten maken in 5 stappen
Lees ook het blog ‘voordelen van een professionele website laten maken’ maken’ waarin wij de waarde van een professionele website uitleggen.
Wij gaan je vertellen hoe je in 5 stappen, ingrediënten voor een professionele website bij elkaar verzamelt. Deze stappen zijn trouwens ook nuttig om te bepalen waar je product of dienst (voor) staat.
1. Ligt er al een huisstijl en logo?
Voordat je een website wil laten maken is het goed om te beginnen bij het begin. Heeft jouw merk een logo of een huisstijl? Zo ja: wat fijn! Met deze basiselementen zorg je voor herkenbaarheid en een goede eerste indruk bij jouw klant. En dat is ook weer belangrijk voor het webdesign.
Heb je nog geen logo en huisstijl of ben je niet helemaal tevreden met hoe het er nu uitziet? Een website laten maken kan ook prima tegelijkertijd met het ontwerp van een logo en huisstijl.
2. Kijk goed om je heen
Kijk naar websites die jou inspireren
Een goed webdesign bepaald of je op een website blijft. Ga eens na welke websites jou aanspreken en jij prettig vind om te bezoeken. Dit kunnen sites zijn van vakgenoten, maar kijk vooral ook eens daarbuiten.
Stel jezelf vragen als: Krijg ik in een oogopslag te weten wat de website aanbiedt? Is de informatie overweldigend of juist overzichtelijk geordend? Bij een webshop gaat het bijvoorbeeld om een goede weergave van de producten en de korte stappen om tot aankoop over te gaan.
Kijk naar de concurrentie
Met de usp’s heb je bepaald wat jou uniek maakt en waarom de klant naar jou moet komen. Je concurrentie doet dit ook, dus kijk goed naar hoe zij zich online profileren. Ga op onderzoek uit waarin jij je kan onderscheiden van hen.
3. Hou je website overzichtelijk
Zorg er voor dat de pagina’s een duidelijke indeling hebben en zorg er voor dat het duidelijk is voor jou klant waar ze op moeten klikken. Geef een belangrijke knop bijvoorbeeld een andere kleur.
4. Waarom kiezen klanten voor jouw product of dienst?
Vertel waarom klanten voor jou moeten kiezen. Wat zijn de voordelen voor hen. Laat de gewenste situatie (de oplossing voor hun probleem) ook zien in beeld.
Stel je bent een hovenier, dan laat je meteen eindresultaten zien die jij levert. Op basis hiervan zal de klant een goede en snelle indruk krijgen in de projecten die jij realiseert. Dit zal je bij de meeste hoveniers terugzien op hun website, dus dan komt deze vraag weer om de hoek kijken: hoe ga jij je onderscheiden t.o.v. je concurrentie? Ben je bijvoorbeeld goed in particuliere tuinen, of verzorgen jullie veel gemeente tuinen?
In het geval van de hovenier kan je verder gaan dan alleen een dienst leveren. Verleen nazorg in vorm van blogartikelen waarin je steeds een ander onderwerp bespreekt, maar waar de klant echt iets aan heeft. Geef bijvoorbeeld tips voor goed onderhoud op langer termijn, om je tuin winterproof te maken of hoe je na 5 jaar het houtwerk een lik verf geeft. Op deze manier informeer je de klant en zal zij terugkeren naar je website.
5. Wat is het doel van je website?
Wil je een product verkopen? Of wil je klanten informeren over je diensten? Wil je dat klanten contact met je opnemen? Of een combinatie van beiden?
Wil je een website laten maken? Neem contact op, zodat wij kunnen kijken hoe wij jou organisatie kunnen helpen.