5 tips om samen met een grafisch ontwerp bureau te komen tot een goed logo
Binnen ons ontwerp bureau is het een vaak terugkerend proces. Het ontwerpen van een logo. Een goed logo maken we nooit alleen. Altijd samen met onze opdrachtgever. Jij dus. Opdrachtgevers hebben een belangrijke stem in het eindresultaat.
Als ontwerpers vinden wij het niet altijd eerlijk iets te vinden van een al bestaand logo. We weten bijvoorbeeld niet hoeveel tijd en geld er in iets gestoken is. Ook weten we niet hoe de briefing of het proces is verlopen. Soms gaat een briefing niet verder dan: “We denken zelf aan iets met groen, want het product is duurzaam”.
Het is natuurlijk ook best spannend, een logo door een grafisch ontwerp bureau laten maken. Hoe zorg je dat je een “mooi logo” of een “mooie huisstijl” krijgt als eindresultaat? Het eindresultaat kan altijd beter en om je daar bij te helpen geef ik hieronder wat tips die je wellicht op weg kunnen helpen.
1. Wat is het doel?
Uiteraard is het fijn dat jouw logo er super mooi uit komt te zien. Maar je kan een logo zoveel beter maken door jezelf bijvoorbeeld het volgende af te vragen: wat willen de klanten of potentiële klanten van mijn bedrijf? Jouw bedrijf wil meer omzet maken. Dat lukt alleen als méér klanten voor de producten of diensten van jouw bedrijf kiezen. Het logo of de huisstijl moet dus niet alleen jou, maar vooral jouw klanten aanspreken. “Mooi” is in dit geval relatief, want vinden jouw klanten dat ook?
2. Zorg voor een goede briefing
Neem de tijd om het grafisch ontwerp bureau goed te briefen. Wij kunnen je daar natuurlijk bij helpen.
3. Tijd en geld
Een goed ontwerp kost tijd. Wij nemen die tijd dan ook. Alleen dan krijg je het beste eindresultaat.
Tijd: Stel van tevoren bijvoorbeeld een goede planning op. Neem als het kan voor een logo een aantal weken de tijd. Ontwerpers leggen een ontwerp soms een nachtje naast zich neer. Zo kunnen ze er de volgende dag weer “fris” tegen aan kijken en daardoor tot een beter ontwerp komen. Plan tijd in om het voorstel met de ontwerper te bespreken.
Geld: Alle waar is naar zijn geld. Met geld koop je tijd en onze ervaring. Bedenk hoeveel tijd iets kost en dat je in één uur weinig voor elkaar krijgt. Een ontwerper kan in een uur in ieder geval geen goed logo maken.
4. Less is more
Een logo moet in één oogopslag vertellen wat het bedrijf doet. Een veel gemaakte fout is om teveel in een logo te willen vertellen. De kijker heeft maar 2 seconden om jouw huisstijl of logo te beoordelen.
Zie dit logo als voorbeeld. Behalve dat er veel (onleesbare) tekst in staat, zie je duidelijk dat ze alles in het plaatje hebben willen vertellen. Het is veiligheid op het werk (groene kruis) en dat doe je samen (mensenfiguren, die rond een kampvuur aan het dansen zijn). Als je de helft van de tekst en het plaatje weghaalt, wordt het logo eenvoudiger en het verhaal dus duidelijker.
5. Vrijheid
Geef de ontwerper de vrijheid om iets moois te maken. Sta open voor ideeën, want daar huur je een ontwerp bureau voor in. Als je bijvoorbeeld erg van de kleur blauw houdt, verzoek de ontwerper dan daar rekening mee te houden. Maar probeer ook open te staan voor een “rood” voorstel, als blijkt dat dat beter bij jouw klanten past. Vrijheid wil niet zeggen dat je geen grenzen moet stellen.
Wil jij ook een goed logo? Neem contact op over de mogelijkheden