Hoe brief je een ontwerper?
Je bent een nieuw bedrijf gestart en hebt voor het ontwerp van de website en het logo een ontwerper ingehuurd. De ontwerper maakt werk wat jou aanspreekt en jij weet exact wat je zoekt. Als je het juiste ontwerp van de website en het logo ziet weet je het: dit is het!
Maar als je dan de eerste schetsen ontvangt, ben je zwaar teleurgesteld! Hoe kan dat nou? Dit is het niet. Je kan niet precies zeggen waarom niet, maar het voldoet niet aan je verwachtingen.
Hoe krijg je een ontwerper zover dat hij maakt wat je zoekt? In dit blog zet ik uiteen hoe je het logo of de website krijgt die je zoekt.
Een strategie is een goed begin
Wil je een goed logo of huisstijl? Dan zul je duidelijk moeten briefen. Als je een ontwerper goed brieft, is de kans het grootst dat je krijgt wat je zoekt. Hieronder zet ik uit een hoe je een (grafisch) ontwerper goed kan briefen:
Het briefen begint bij een goede strategie. Een voorbeeld van zo’n strategie is de ‘gouden cirkel’. Deze cirkel gebruik ik ook om tot een goed ontwerp van een website of een logo te komen. De cirkel zet uiteen waarom klanten uiteindelijk voor jou kiezen. Bekijk deze video als je meer over de ‘gouden cirkel’ wil weten: https://www.youtube.com/watch?v=HWKnYsSCVQs#t=57.
De cirkel bestaat uit drie vragen:
Wat doe je als bedrijf?
Voor de ontwerper is het noodzakelijk om te weten wat je doet als bedrijf. Wat voor dienst lever je? Of maak je een product? Treed daarbij zoveel mogelijk in details.
Hoe doe je dat dan?
Wat is hetgene dat jou onderscheidt van de rest? Wat zijn jouw Unique Selling Points?
Waarom doe je wat je doet?
Waarom lever je die dienst of dat product? En dan bedoel ik niet om winst te maken, want winst is (als het meezit) het resultaat. Ik bedoel: Wat is de doelstelling van het bedrijf? Waarom bestaat het bedrijf? Waarom kom jij ‘s morgens je bed uit?
Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet.
Andere vragen
Natuurlijk zijn er nog meer dingen die van belang kunnen zijn voor de ontwerper. De vragen van de cirkel kan je aanvullen door een aantal andere vragen te beantwoorden, zoals bijvoorbeeld:
Wie is jouw doelgroep?
Wie kopen jouw diensten of producten? Wees zo specifiek mogelijk.
Zijn dat andere bedrijven? Zijn dat particulieren? Als het andere bedrijven zijn, hoeveel werknemers hebben zij dan in dienst? Welke status hebben ze: B.V, MKB, ZZP-ers? In welke regio bevinden deze bedrijven zich?
De bedrijfsnaam?
Als het bedrijf nog opgericht moet worden: hoe gaat het bedrijf heten? Sluit dit aan bij de ‘waarom’ vraag uit de ‘gouden cirkel’? Oftewel: spreekt het jouw doelgroep aan?
Kleuren?
Zijn er kleuren waar je voorkeur naar uit gaan? Onderscheiden deze zich voldoende van de concurrent? En weer: past deze kleur bij jouw doelgroep?
Uitstraling?
Wat voor uitstraling moet de website of het logo krijgen? Als ontwerper vind ik het altijd prettig om voorbeelden van andere websites of logo’s die je aanspreken te zien, zodat ik kan zien welke stijl je aanspreekt. En verlies vooral je doelgroep niet uit het oog: het moet vooral hen ook aanspreken!
Waarvoor wordt het gebruikt?
Dit is vooral een belangrijke vraag voor het logo en in mindere mate voor de website. Wordt het logo alleen gebruikt op het scherm, of ook op een folder of een poster in een bushokje? Voor de website is het belangrijk om te weten hoe mensen naar je website kijken: Op hun mobiel of iPad? Of op de computer?
Een goede briefing voorkomt verrassingen
Als je de ontwerper goed brieft, zal je later niet voor verrassingen komen te staan. De vragen uit dit blog zijn een goed start punt voor een dialoog met de ontwerper. Het ontwerpen van een website of een logo is altijd een samenwerking tussen de opdrachtgever (jij!) en de ontwerper, alleen dan zal er een ontwerp komen die jou en jouw klanten zullen aanspreken!
Wil je aan de slag met de vragen uit dit blog? Je kan hier gratis een briefingsformulier downloaden en invullen, die kan je gebruiken tijdens het kennismakingsgesprek met je ontwerper!
Ken je iemand die ook wil weten hoe je een (grafisch) ontwerper goed brieft? Deel dit artikel!