5 tips om samen met een grafisch ontwerper te komen tot een goed logo

In mijn beroepspraktijk als freelance grafisch ontwerper is het een vaak terugkerend proces. Het ontwerpen van een logo. Een goed logo maak ik nooit alleen. Altijd samen met mijn opdrachtgever. Jij dus. Opdrachtgevers hebben een belangrijke zeg in het eindresultaat.

Als ontwerper vind ik het niet altijd eerlijk iets te vinden van een al bestaand logo. Ik weet niet hoeveel tijd en geld er in iets gestoken is. Alle waar is naar zijn geld tenslotte. Ook weet ik niet hoe de briefing of het proces is geweest. Soms gaat een briefing niet verder dan: “We denken zelf aan iets met groen, want het product is duurzaam”.

Het is natuurlijk ook best lastig, een logo door een (freelance) ontwerper laten maken. Hoe zorg je dat je “mooi logo” of een “mooie huisstijl” krijgt als eindresultaat. Het eindresultaat kan altijd beter en om je daar bij te helpen geef ik hieronder wat tips die je wellicht op weg kunnen helpen.

 

1. Wat is het doel?

Uiteraard is het fijn dat jouw logo er super mooi uit komt te zien. Maar je kan een logo zoveel beter maken door jezelf bijvoorbeeld het volgende af te vragen: wat willen de klanten of potentiële klanten van mijn bedrijf? Jouw bedrijf wil meer omzet maken. Dat lukt alleen als méér klanten voor de producten of diensten van jouw bedrijf kiezen. Het logo of de huisstijl moet dus niet alleen jou, maar vooral jouw klanten aanspreken. “Mooi” is in dit geval relatief, want vinden jouw klanten dat ook?

 

2. Zorg voor een goede briefing.

Neem de tijd om de (freelance) ontwerper goed te briefen. Binnenkort hierover meer.

 

3. Tijd en geld.

Geef de ontwerper de tijd/geld om wat goeds te maken.

Tijd: Stel van tevoren bijvoorbeeld een goede planning op. Neem als het kan voor een logo een aantal weken de tijd. Ontwerpers leggen een ontwerp soms een nachtje naast zich neer. Zo kunnen ze er de volgende dag weer “fris” tegen aan kijken en daardoor tot een beter ontwerp komen. Plan tijd in om de voorgestelde schetsen met de ontwerper te bespreken.

Geld: Alle waar is naar zijn geld. Met geld koop je tijd en (de jarenlange) ervaring van een ontwerper. Bedenk hoeveel tijd iets kost en dat je in één uur weinig voor elkaar krijgt. Een ontwerper kan in een uur in ieder geval geen goed logo maken.

 

4. Less is more.

Een logo moet in één oogopslag vertellen wat het bedrijf doet. Een veel gemaakte fout is om teveel in een logo te willen vertellen. De kijker heeft maar 2 seconden om jouw huisstijl of logo te beoordelen.

ugly logo lelijk logo

Zie dit logo als voorbeeld. Behalve dat er veel (onleesbare) tekst in staat, zie je duidelijk dat ze alles in het plaatje hebben willen vertellen. Het is veiligheid op het werk (groene kruis) en dat doe je samen (mensenfiguren, die rond een kampvuur aan het dansen zijn). Als je de helft van de tekst en het plaatje weghaalt, wordt het logo eenvoudiger en het verhaal dus duidelijker.

 

5. Vrijheid.

Geef de ontwerper de vrijheid om wat moois te maken. Sta open voor ideeën, want daar huur je een professionele ontwerper voor in. Als je bijvoorbeeld erg van de kleur blauw houdt, verzoek de ontwerper dan daar rekening mee te houden. Maar probeer ook open te staan voor een “rood” voorstel, als blijkt dat dat beter bij jouw klanten past. Vrijheid wil niet zeggen dat je geen grenzen moet stellen.

Wil jij ook een goed logo? Neem contact op over de mogelijkheden